e048361d-fc12-45a0-8ea5-da749d0d5a1c
معرفی نیوجرسی بتنی و کاربرد آن

معرفی نیوجرسی بتنی و کاربرد آن

نیوجرسی بتنی، یکی نوع سازه بتنی است که در بسیاری از پروژه‌ های ساخت و ساز جاده ای، توسعه جاده ‌ها، پل ‌ها به منظور جلوگیری از تصادفات به کار می ‌رود. این سازه ‌های بتنی قابلیت انعطاف و تغییر شکل را دارا بوده و در صورت بروز زلزله یا حوادث دیگری که به سازه آسیب می‌ زند، از خرابی سازه جلوگیری می ‌کنند. برای همین، نیوجرسی بتنی به عنوان یکی از راه حل‌های موثر در افزایش ایمنی جاده‌ ها و کاهش تعداد تصادفات شناخته می ‌شود. علاوه بر این، طراحی زیبا و منحصر به فرد این سازه ‌ها، آن ‌ها را به یکی از انتخاب‌ های برتر در پروژه‌ های ساخت و توسعه جاده ای تبدیل کرده است. در این مطلب، با توجه به عملکرد، ساختار، انواع و کاربرد های نیوجرسی بتنی، به بررسی ویژگی‌ های منحصر به فرد این سازه‌ های بتنی خواهیم پرداخت.

تعریف سازه های نیوجرسی بتنی

نیوجرسی بتنی یک راه حل بسیار موثر جهت تقسیم کردن خطوط ترافیکی محسوب می شود. همچنین مانعی مناسب جهت ورود خودرو ها از لاین مخالف می باشد. این قطعات بتنی به این گونه طراحی شده‌ اند که در صورتی که وسیله نقلیه با آن‌ ها اصابت کند، واژگون نخواهد شد. بنابراین، نیوجرسی بتنی جایگزین بسیار مناسبی برای گاردریل ‌های فلزی محسوب می شوند. این قطعات بتنی در شب و در شرایط نامساعد جوی نسبت به گاردریل ها، عملکرد بسیار بهتری دارند، زیرا نور خودرو را بازتاب می ‌دهند و باعث کاهش تصادفات و جلوگیری از صدمات می ‌شوند. در مقابل، گاردریل‌ های فلزی در شرایطی که نور جاده کم است، به خوبی دیده نمی ‌شوند که می تواند منجر به افزایش تصادفات جاده ای شود. در نتیجه، با استفاده از نیوجرسی بتنی، می‌ توان بهبود ایمنی جاده ‌ها و کاهش تعداد تصادفات را تضمین کرد.

مدیر فروش  996 0912 0912

نیوجرسی بتنی یکی از انواع بتن های پیش ساخته است که برای تفکیک کردن مسیر های ترافیک در جاده‌ ها و خیابان ‌ها استفاده می ‌شود. این نوع بتن به دلیل قابلیت‌ هایی که دارد، مانند کاهش تصادفات جاده ‌ای و جلوگیری از ترافیک، در سراسر جهان به کار می ‌رود.

نیوجرسی بتنی برای اولین بار در ایالت نیوجرسی آمریکا در سال ۱۹۵۰ میلادی طراحی و تولید شد. نیوجرسی بتنی، یکی از بهترین نمونه ‌های بتن پیش‌ ساخته است. اگرچه نامش در ابتدا به نظر شما عجیب می ‌آید، اما کارایی و عملکرد بی‌ نظیر آن در جاده ‌ها و خیابان‌ ها شما را متحیر می‌ کند. انواع نیوجرسی بتنی به طور اختصاصی برای جدا کردن مسیر های ترافیک در جاده‌ ها و خیابان‌ ها طراحی شده ‌اند.

ساخت انواع سازه های نیوجرسی بتنی به وسیله قالب

قیمت و خرید نیوجرسی بتنی سه متری و دومتری ارتفاع 110 و 80

چرا به این نوع بتن های پیش ‌ساخته نیوجرسی بتنی گفته می ‌شود؟

این نوع بتن پیش‌ ساخته با طراحی هوشمندانه خود، قابلیت تنظیم و جداسازی مسیر های ترافیکی را فراهم می ‌کند و بدین ترتیب باعث بهبود جریان ترافیک و کاهش زمان سفر می ‌شود. همچنین، با استفاده از نیوجرسی بتنی، تعداد تصادفات رانندگی در جاده‌ ها و خیابان‌ ها به شدت کاهش می ‌یابد و ایمنی در مسیر های ترافیکی افزایش می یابد.

نامگذاری این محصول بتنی بر اساس محل تولید اولیه آن، یعنی ایالت نیوجرسی، صورت گرفته است. با گذشت زمان، نیوجرسی بتنی به عنوان نمونه ‌ای کارآمد و موثر از بتن پیش‌ساخته در سراسر جهان شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربرد سازه های نیوجرسی بتنی

از جمله قابلیت ‌های برجسته نیوجرسی بتنی می‌ توان به مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی، ایجاد جداسازی و تفکیک مسیر های ترافیکی، کاهش خطر تصادفات رانندگی، افزایش سطح ایمنی در جاده‌ ها و خیابان‌ ها، کاهش آسیب به خودرو ها در صورت برخورد و بهبود جریان ترافیک اشاره کرد. به طور خلاصه، نیوجرسی بتنی به عنوان یک راهکار نوین و کارآمد در حوزه ترافیک و جاده‌ سازی، بهبود و بهره‌ وری در سیستم ‌های ترافیکی شهری به حساب می آید. استفاده از نیوجرسی بتنی در جاده ‌ها و خیابان‌ ها، تاثیر قابل توجهی بر بهبود شرایط ترافیکی و کیفیت زندگی شهروندان دارد. این نوع بتن، با ایجاد جداسازی و تفکیک مسیرهای ترافیکی، موجب کاهش تداخل و ترافیک ناشی از تعامل خطوط مختلف می‌ شود. به این ترتیب، جریان ترافیک به صورت منظم و سلسله ‌مراتبی حرکت می ‌کند.

دیوار بتنی خود ایستا
دیوار بتنی خود ایستا قیمت و خرید دیوار پیش ساخته

سایر کاربرد های نیوجرسی بتنی عبارت هستند از:

  1. تفکیک محوطه‌ های کارخانه ‌ای، صنعتی و پارکینگ‌ ها
  2. تغییر مسیر سیل
  3. جلوگیری از انحراف و سقوط وسایل نقلیه در حاشیه جاده ‌های کوهستانی
  4. بستن معابر
  5. تقسیم خطوط ترافیک
  6. جداسازی ایستگاه‌ های اتوبوس و تاکسی‌
  7. ایجاد نظم در پمپ بنزین ‌ها و پایانه ‌های مسافربری
  8. جداسازی مناطق ویلایی، زمین ‌ها و باغ‌ ها

مزایای استفاده از سازه های نیوجرسی

نیوجرسی بتنی به دلیل ویژگی‌ های فنی و عملکردی زیر، در مدیریت ترافیک و بهبود ایمنی جاده‌ ها و بزرگراه ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد:

  1. مدیریت ترافیک جاده ‌ای با استفاده از نیوجرسی بتنی به راحتی امکان‌ پذیر است.
  2. استفاده از سازه های نیوجرسی می ‌تواند از بروز تصادف‌ های زنجیره‌ ای جلوگیری کند.
  3. نصب نیوجرسی بتنی به‌صورت منظم و مناسب، می ‌تواند احتمال واژگونی وسایل نقلیه را کاهش دهد.
  4. نیوجرسی بتنی به ‌سادگی قابل تعویض است که این امر به شهرداری ‌ها و مدیران جاده ‌ها کمک می ‌کند تا در هر زمان که نیاز به تغییر و جابجایی داشتند، این کار را به راحتی انجام دهند.
  5. استحکام و مقاومت بالای نیوجرسی بتنی، این سازه ها را در برابر آسیب‌ دیدگی مقاوم می ‌کند.

6- نصب و جابجایی این سازه های بتنی بسیار راحت و ساده می باشد.

اصول طراحی و ساخت قالب ‌های نیوجرسی بتنی

قالب‌ های نیوجرسی، به دلیل ویژگی‌ های فنی و عملکردی زیر، در پروژه ‌های عمرانی به کار می‌ روند:

– قالب ‌های نیوجرسی بدون درز و یکپارچه هستند و به شکل خاصی طراحی شده ‌اند که با توجه به نوع کاربری و نوع پروژه عمرانی، ابعاد مختلفی داشته باشند. معمولاً قالب ‌های نیوجرسی به طول ‌های 4 و 6 متری تهیه می‌ شوند.

 

– قالب‌ های نیوجرسی مفصل ‌دار به دو شکل نر و ماده تهیه می‌شوند و مقاومت و استحکام این دسته از سازه های بتنی در مقایسه با قالب ‌های لولایی بیشتر می باشد.

– ارتفاعی که در طراحی این قالب‌ ها در نظر گرفته می ‌شود به گونه ‌ای است که نور ماشین‌ هایی که از سمت مقابل خیابان و از رو به ‌رو می ‌آیند، چشم رانندگان را اذیت نکند و باعث بروز تصادف و سوانح جاده ‌ای نشود.

بارزترین ویژگی سازه های نیوجرسی

مهمترین مزیت استفاده از بلوک ‌های نیوجرسی، حفظ ایمنی افراد در تصادفات جاده‌ ای است. سازه های نیوجرسی بتنی با هدایت کردن وسایل نقلیه در مسیر مورد نظر، از خارج شدن ماشین ‌ها از جاده و تردد آن ها به سمت دیگر خیابان و وقوع تصادفات جلوگیری می کنند و میزان خسارات جانی و مالی را کاهش می‌ دهند.

در صورت اصابت خودرو با سازه های نیوجرسی، احتمال واژگونی خودرو به دلیل نوع ساختمان بلوک ‌ها بسیار کم است و علاوه بر این، طراحی این سازه ها به گونه ای می باشد که به بدنه اتومبیل فرو نمی ‌روند و خودرو را در مسیر جاده حفظ می‌ کنند.

در پروژه ‌های ساختمانی، از سازه های نیوجرسی بتنی به منظور محافظت از جان کارگران در مقابل وسایل نقلیه استفاده می‌ شوند. همچنین از این سازه های بتنی می توان جهت هدایت مسیر آب رودخانه ها، جلوگیری از گسترده شدن آتش در جنگل و به عنوان یک حائل امنیتی ضد تروریستی استفاده کرد.

استفاده از نیوجرسی بتنی در مسیر های تردد جاده ای

 

متریال استفاده شده در ساخت سازه های نیوجرسی

ساخت و تولید بلوک ‌های نیوجرسی بتنی، با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا صورت می‌ گیرد. به طور معمول در تولید این نوع محصولات، از میلگرد های مقاوم و کششی با کیفیت بالا استفاده می ‌شود.

برای ساخت بلوک ‌های نیوجرسی بتنی، به آب با مواد آلی و اسیدی نیاز است که با مواد اولیه دیگر ترکیب می ‌شودهمچنین استفاده از مواد افزودنی مایع و پودری در تولید و طراحی این تجهیزات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

در طراحی بلوک ‌های دیوار نیوجرسی بتنی، سنگدانه هایی که مورد استفاده قرار می ‌گیرند، مخلوطی از شن و ماسه هستند. این سنگ دانه ها با مواد افزودنی و بتن با کیفیت بالا ترکیب می‌ شوند تا بلوک‌ های نیوجرسی با استحکام و مقاومت بالا تولید شوند.

همچنین برای بهبود ویژگی ‌های بتن و افزایش مقاومت آن، می‌ توان از مواد افزودنی مثل پلیمر ها و فیبر های شیشه ‌ای نیز استفاده کرد. با استفاده از این مواد افزودنی، بلوک ‌های نیوجرسی با ویژگی ‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی، مقاومت بیشتر در برابر شکستگی و کاهش وزن تولید می ‌شوند.

سازه های مینی نیوجرسی بتنی

روش ساخت سازه های نیوجرسی

مهمترین نکته هنگام ساخت بلوک ‌های نیوجرسی بتنی، استفاده از تجهیزات میکسر تمام مکانیزه است. برای ساخت بلوک‌ های نیوجرسی بتنی، قبل از ریختن بتن و سیمان، قالب این تجهیزات طراحی و ساخته می ‌شود. پس از ساخت قالب مناسب با ابعاد استاندارد، آرماتور ها در قالب ‌های روغن کاری شده قرار می ‌گیرند. سپس از میلگرد های مقاوم و کششی برای حفظ آرماتور ها، در این محصولات استفاده می ‌شود. پس از گذراندن این مراحل، بتن ریزی محصولات انجام می ‌شود. همچنین بعد از بتن ریزی این تجهیزات ، مرحله عمل آوری هر یک از قطعات استفاده شده در آن، انجام می ‌شود.

بعد از به اتمام رسیدن مراحل ساخت و تولید سازه های نیوجرسی بتنی، این محصولات آماده ورود به کارخانه و شرکت ‌های فروش می ‌شوند. در شرکت‌ ها متناسب با نیاز مشتریان، به فروش می‌ رسند. این سازه های نیوجرسی در ابعاد و سایز های مختلف، تولید و طراحی می ‌شوند. همچنین در تولید آن‌ ها از مواد و مصالح با کیفیت و مقاوم استفاده می ‌شود. بنابراین، افراد با توجه به نیاز خود باید این محصولات را با بهترین کیفیت خریداری کنند. علاوه بر این، نحوه تولید و ساخت بلوک‌ های نیوجرسی بتنی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا روش تولید و ساخت این محصولات کاربردی، نقش بسیار زیادی در افزایش عمر آن ها دارد.

سازه های نیوجرسی بتنی مفصل دار
دیوار بتنی نرده ای
دیوار بتنی حفاظ دار محوطه

انواع نیوجرسی

انواع نیوجرسی بتنی عبارت هستند از:

نیوجرسی مفصل ‌دار 4 و 6 متری: سازه های نیوجرسی بتنی با ابعاد گوناگونی مانند نیوجرسی مفصل ‌دار 4 و 6 متری و در ارتفاع‌ های متفاوت، تولید می ‌شوند. این نوع از سازه های نیوجرسی، جهت جداسازی محیط هایی که در آنجا فعالیت های ساختمانی صورت می گیرد، به کار می روند.

از نیوجرسی 6 متری، می‌ توان در جداسازی محیط‌ هایی که به انجام امور ساختمانی می پردازند، استفاده کرد. همچنین این بلوک های بتنی به منظور هدایت مسیر آب رودخانه ‌ها و جلوگیری از گسترش و پخش آتش نیز به کار می‌ روند. در ارتفاع‌ های گوناگون از این سازه های بتنی به عنوان مانعی جهت جلوگیری از سقوط سنگ، باران و برف استفاده می شود.

نیوجرسی 3 متری: ابعاد این نوع از سازه های نیوجرسی برابر با (50*110*300) می باشد. جهت مسدود سازی مسیر های پهن از آن ها استفاده می کنند.

نیوجرسی 2 متری: : ابعاد نیوجرسی 2 متری معادل (50*80*200) می باشد. کاربرد بسیار زیادی در جاده ها دارند.

مینی نیوجرسی: ابعاد این دسته از نیوجرسی ها معادل ( 40*40*50) می باشد. در برخی مواقع جهت مسدود سازی مسیر، نیاز به قطعات کوچکتر و باریک تری داریم، در این مواقع از مینی نیوجرسی استفاده می شود.

نیوجرسی سه متری ارتفاع 160: این نوع از نیوجرسی ها دارای ابعاد (50*160*300) می باشند. در واقع آخرین دسته از انواع نیوجرسی ها می باشند. وزن آن ها نسبت به سایر انواع نیوجرسی ها، بیشتر است.

نیوجرسی یک متری: از پر کاربردترین انواع نیوجرسی، نیوجرسی یک متری می باشد که جهت تفکیک کردن فضا های سبز، جلوگیری از جاری شدن سیل در خیابان ها و جلوگیری از ورود آب به رودخانه ها، همچنین در پمپ بنزین ها، فرودگاه ها از این دسته سازه های نیوجرسی استفاده می کنند.

همچنین نیوجرسی 2 متری یک طرفه، سنگدال بتنی، باکس بتنی و نیوجرسی بتنی خود ایستا از دیگر انواع سازه های بتنی نیوجرسی می باشند.

نیوجرسی بتنی

معرفی انواع سازه های نیوجرسی بتنی شرکت بتن سازه تهران

لینک کوتاه

به اشتراک بگذارید