شرکت بتن سازه تهران

کالورت بتنی چه کاربردی دارد؟

کالورت بتنی چه کاربردی دارد؟
02فوریه

یکی از اساسی ترین چالش ها در بخش مدیریت بحران، هدایت و کنترل جریان آب های روان و سطحی و همچنین عدم مسدودیت شریان ها است. در صورت تخریب رودخانه و یا مسیر جریان آب امکان تخریب منازل و … افزایش می یابد. برای جلوگیری از ایجاد آسیب های ناشی از تخریب این موارد و همچنین عدم تخریب توسط راه آهن و… از کالورت بتنی در تونل های زیر زمین استفاده می شود.

سازه کالورت بتنی چیست؟

کالورت بتنی یک نمونه سازه بتنی است که مانند یک پل کوچک جریان سیال (آب جاری، آب های زمین های زراعی و..) را به زیر زمین انتقال می هد و از جاری شدن سیلاب جلوگیری می کند. در حین اجرای عملیات ترافیکی به منظور احداث جاده یا خط راه آهن عمدتا در بعضی از مناطق، خاکریزه هایی تولید می شود. تحت هیچ شرایطی نباید وجود خاکریز ها مانع جریان آب و عبور سیلاب گردند، به این دلیل کالورت بتنی ایجاد می شود.

آرماتور کالورت بتنی

یکی از دلایل اصلی احداث و ساخت کالورت حفظ مسیر طبیعی جریان آب است، با در نظر گرفتن مقیاس بزرگ رودخانه و در مقیاس کوچک نهر آبی؛ این مسیر به طور طبیعی و با گذشت زمان ایجاد شده نباید قابل تغییر توسط نیروهای انسانی شود، تغییر هرگونه مسیر در روان آب می تواند آثار مخربی به همراه داشته باشد، در سال های اخیر با جاری شدن سیلاب، عواقبت جبران ناپذیری رخ داد.

سازه کالورت قادر به  حفظ یکپارچگی سطح جاده و جلوگیری از بروز شیب های تند، سطح دو خاکریز را به یکدیگر متصل می کند و علاوه بر ایجاد مسیری مطمئن جهت عبور روان آب، به فرآیند عملیات احداث جاده یا راه آهن نیز نقش اساسی دارد، اجزای سازه کالورت شامل موارد زیر می باشد:

  • دیوار اصلی
  • ورودی سازه کالورت
  • دیواره جانبی
  • خاکریزه های داخل جاده
  • تاج سازه
  • خروجی سازه کالورت
  • فونداسیون سازه ها
  • مسیر اصلی جریان روان آب

کالورت بتنی دارای چه مزایایی است؟

از سازه کالورت جهت هدایت جوی بار، فاضلاب های شهری و صنعتی و همچنین تونل های برق و آب استفاده می شود. این سازه دارای یکسری آبریز اختصاصی برای استفاده در تونل ها می باشد. معمولا در سیستم های زهکشی سازه کالورت پیش ساخته در زیر جاده و مسیر قرار گرفته و حالت مدفون شده دارد این عامل سبب می شود که جریان آب ناشی از بارندگی از یک سمت به سمت دیگر انتقال یابد و در نهایت از تخریب سازه جلوگیری شود.

این سازه در مقایسه با سازه های قوسی فلزی و یا سیستم های تخلیه چند قطعه ای، دارای اجرای فوق العاده عالی به همراه هزینه مقرون به صرفه جهت نصب و راه اندازی است. مزایای  سازه کارلوت شامل موارد زیر است:

  • هزینه مقرون به صرفه
  • نصب سریع و آسان
  • کیفیت بالا و تضمین شده
  • صرفه جویی در مدت زمان اجرای پروژه
  • وزن سبک
  • ساخت و تولید سازه کارلوت با متریال با کیفیت مرغوب

سازه کالورت بتنی

یکی از رایج ترین اقدامات برای جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب و… اجرای سازه کالورت در می باشد،  امروزه سازه بتن به عنوان دومین ماده با اهمیت بالا در دنیا شناخته شده است، مصالح تشکیل این سازه در کشور به وفور و با قیمت مناسب یافت شده و همچنین سازه کالورت بتنی در برابر بلایای طبیعی از جمله  بارندگی های شد و سیل آسا، برف و یخبندان مقاوم است.

انواع سازه کالورت پیش ساخته

سازه های کالورت معمولا برای انتقال آب کاربرد دارند و به دسته دسته سر باز و سر پوشیده تقسیم می شوند. استفاده از هرکدام از انواع سازه های کالورت بستگی به کاربرد و نوع پروژه دارد. تعدادی از سازه ها به صورت سر پوشیده و مستطیلی شکل و تعدادی نیز به صورت U می باشند.

سازه کالورت پیش ساخته (سر باز) U شکل

اجرای سازه کالورت بتنی پیش ساخته U شکل مشکلات فراوانی را در اجرای پروژه ها ایجاد می کند به این دلیل توصیه می شود از سازه کالورت پیش ساخته استفاده شود.

از این سازه بیشتر برای هدایت مسیر روان آب ها و فاضلاب و… استفاده می شود. معمولا طول سازه بین 1 تا 3 متر است که طبق ابعاد سفارشی مشتری قابل تغییر است.

کاربردهای کالورت بتنی و کالورت بتنی پیش ساخته:

  • هدایت و انتقال آب های سطحی و روان آب ها
  • جهت احداث تونل، زیر گذر، مترو ، دهانه پل و..
  • هدایت و انتقال فاضلاب ها
  • مخزن ذخیره سازی آب
عملیات مقاوم سازی کالورت بتنی

عملیات مقاوم سازی سازه کالورت بسیار با اهمیت ومهم می باشد زیرا با افزایشبارش باران و جاری شدن سیلاب از یک طرف و اعمال فشارهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از عبور وسایل حمل و نقل از طرف دیگر به شدت می تواند این سازه را تحت تاثیر قرار دهد. اجرای عملیات مقاوم سازی سازه کالورت در دو مورد متفاوت قابل بررسی خواهد بود.

  1. سازه کالورت تحت نفوذ بارهای دینامیکی و استاتیکی و با گذشت زمان ناشی از اثرات کهولت سنجی دچار فرسایش شده در این شرایط می بایست اتصالات سازه ای و اجزای باربر مورد بررسی قرار گرفته و ظرفیت های باربری ناشی از عبور وسایل نقلیه از روی سازه کنترل شوند.
  2. برای اجرای عملیات مقاوم سازی سازه کالورت  عمدتا از روش های حجمی استفاده می شود، در روش حجمی با افزایش ضریب مقاطع سعی در افزایش ضرایب باربری خواهیم داشت؛کاشت میلگرد جهت مقاوم سازی سازه های کالورت یکی از بهترین روش های حجمی می باشد که عمدتا بر روی دیواره و یا در کف سازه کالورت، عملیات کاشت میلگرد انجام شده و با انجام عملیات آرماتور بندی و بتن ریزی مجدد و همچنین ایجاد ژاکت بتنی، سازه کالورت مقاومت ارتعاشی مطلوب تری داشته و در برابر فشار های وارد شده ناشی از ترافیک وسایل نقلیه، عملکرد مطلوب تری خواهد داشت.