e048361d-fc12-45a0-8ea5-da749d0d5a1c

انواع سنگدال بتنی

انواع سنگدال بتنی
04آبان
Rate this post

درباره دال بتنی

بهره وری انرژی به یک دغدغه اصلی برای ساخت ساختمان های جدید تبدیل شده است و رواج دال های بتنی نیاز به بررسی دقیق خواص حرارتی آن به منظور به حداقل رساندن اتلاف انرژی دارد. بتن دارای خواص حرارتی مشابه با مصالح بنایی است، زیرا جرم حرارتی نسبتاً بالایی دارد و رسانای خوبی برای گرما است.در برخی موارد خاص، از خواص حرارتی بتن استفاده شده است، به عنوان مثال به عنوان یک هیت سینک در نیروگاه های هسته ای یا یک بافر حرارتی در فریزرهای صنعتی.

سنگدال بتنی
سنگدال بتنی استاندارد
رسانایی گرمایی
رسانایی حرارتی یک دال بتنی نشان دهنده سرعت انتقال حرارت از طریق جرم جامد توسط رسانش است، معمولاً در رابطه با انتقال حرارت به یا از زمین. ضریب هدایت حرارتی، k، متناسب با چگالی بتن، در میان عوامل دیگر است.تأثیرات اولیه بر روی رسانایی، میزان رطوبت، نوع سنگدانه، نوع سیمان، نسبت اجزاء تشکیل دهنده و دما است. این عوامل مختلف ارزیابی نظری یک مقدار k را پیچیده می‌کنند، زیرا هر جزء هنگام جداسازی رسانایی متفاوتی دارد و موقعیت و نسبت هر جزء بر رسانایی کلی تأثیر می‌گذارد. برای ساده کردن این امر، ممکن است ذرات سنگدانه در سیمان همگن معلق در نظر گرفته شوند. کمبل آلن و تورن (1963) فرمولی برای هدایت حرارتی نظری بتن به دست آوردند.در عمل این فرمول به ندرت اعمال می شود، اما برای استفاده نظری مرتبط باقی می ماند. متعاقباً، والور (1980) فرمول دیگری را از نظر چگالی کلی توسعه داد. با این حال، این مطالعه مربوط به بلوک های بتنی توخالی است و نتایج آن برای دال های بتنی تایید نشده است.مقدار واقعی k در عمل به طور قابل توجهی متفاوت است و معمولاً بین 0.8 و 2.0 W m-1 K-1 است. این نسبت در مقایسه با مواد دیگر نسبتاً زیاد است، برای مثال رسانایی چوب ممکن است به اندازه 0.04 W m-1 K-1 باشد. یکی از راه های کاهش اثرات هدایت حرارتی، معرفی عایق است.

در اینده اطلاعات بیشتری درمورد دال بتنی یا سنگدال بتنی در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.
بیشتر بخوانید:
کاربرد باکس بتنیکاربرد باکس بتنی

انواع سنگدال بتنی و مزایای آن

سنگدال بتنی براساس نوع کاربردی که دارد به انواع مختلفی تقسیم میشود:

1- سنگدال ترافیکی سنگین

2- سنگدال ترافیکی سبک

3- سنگدال ترافیکی فوق سنگین

سنگدال ترافیکی سنگین در معابر شهری – جایگاه های سوخت و … استفاده میشود . در این نوع دال بتنی یعنی ترافیکی سنگین میلگرد در بالاترین سایز خود قرار میگیرد.برخلاف سنگدال ترافکی سنگین – در سنگدال ترافیکی سبک میلگرد با سایز بالا قرار نمیگیرد و مورد استفاده آن در مکان هایی است که رفت و آمد عمومی یا انسانی در آن زیاد است.

انواع سنگدال براساس اجرا:

1- پیش ساخته

2- اجرا

انواع سنگدال براساس محل قرار گرفتن:

1- سنگدال بتنی آویخته

2- دال بتنی مسلح (دال بتنی که با میلگرد ترکیب میشود)

3- سنگدال بتنی روی زمین

دال آویخته خود به انواع مختلفی تقسیم میشود:

دال یک طرفه – دال دو طرفه – دال تخت – دال مجوف – دال تخت قارچی

که تفاوت آنها در متریال و نوع طراحی در سازه های مختلف میباشد

بعضی از مزایای تکنیک سنگدال بتنی را در ادامه برمیشماریم (مزایا) :

این محصول کاملا محکم و در عین حال نسبت به سایر ارزان تر است.به اضافه اینکه این سازه ها درجه آسیب پذیری بسیار کمی در برابر هجوم حشرات مانند موریانه و سایر آفات دارند به این دلیل که هیچ فضای توخالی بین کف سازه و زمین وجود ندارد.اگر بخواهیم سایر مزایای سنگدال یا همان دال بتنی را اشاره کنیم میتوان سرعت اجرای بالا – کنترل بهتر کیفیت بتن – مقاومت بیشتر – اقتصادی بودن آن در پروژه های بزرگ و کوچک – عدم تاثیرگذاری شرایط آب و هوا بر روی فرایند ساخت را برشمرد. همچنین دارا بودن هزینه پایین جهت تجهیزاتی مانند قالب بندی – هزینه پایین تر نگهداری و تعمیر – مقاومت بالایی که در برابر بار های دینامیک دارد و همچنین مقاومت آن در برابر خطراتی مانند آتش سوزی و زلزله .

سنگدال بتنی
سنگدال بتنی

نکات ایمنی

  • محافظ چشم استفاده کنید.
  • پاشیدن بتن شنی می تواند چشمان شما را خراب کند.
  • برای محافظت از پوست خود شلوار بلند و لباس آستین بلند بپوشید.اگر مجبورید در بتن خیس قدم بزنید، چکمه های لاستیکی بلند بپوشید.دستکش بپوشید (دستکش لاستیکی ایمن ترین شرط است).
  • اگر لباس‌هایتان با سیمان خیس اشباع شد، آن‌ها را بردارید، پوست خود را کاملا بشویید و قبل از بازگشت به محل کار، لباس‌های تمیز بپوشید.
  • در چهار ستون رانندگی کنید تا تقریباً گوشه‌های دال جدید را مشخص کنید و از یک سطح خط و رشته یا سطح سازنده برای مشاهده میزان شیب زمین استفاده کنید.
  • صاف کردن یک سطح شیبدار به معنای جابجایی تن ها خاک است. می توانید سمت پایین را بسازید یا سمت بالا را در شیب حفر کنید و یک دیوار حائل برای نگه داشتن خاک اضافه کنید.
نکته حرفه ای

شما در صورتی که روی خاک و با زهکشی مناسب ساخته شده باشد، با ترک و حرکت کمتر دوام بیشتری خواهد داشت. اگر خاک شنی دارید، خوش شانس هستید. فقط خاک چمنزار و خاک سطحی را بتراشید و در صورت نیاز پر شن اضافه کنید. اگر خاک رسی دارید، باید به اندازه کافی خاک برداری کنید. لایه ای از شن فشرده زیر سطح بتنی.

انواع دال


دال بتن ها امروزه تنوع و کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده اند و به دلیل آنکه در ساخت آن‌ها از میل‌گرد استفاده می‌شود، آن ها را به سازه‌های یکپارچه ای با استحکام و کاربرد بالا تبدیل کرده است.

انواع دال‌ بتن به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • دال یک‌طرفه روی تیر سقف: برای احداث این مدل دال یک‌طرفه، قالب‌گیری در محل و بر روی سقف انجام می‌گیرد و بعد از تثبیت قالب و میل‌گردگذاری و انجام استحکامات لازم، در نهایت بتن ریزی انجام‌گرفته و کار با خشک شدن آن به اتمام می رسد.
  • دال لانه‌زنبوری یا دال مشبک: این نوع دال بتنی از شبکه‌های مربع مربع در کنار هم تشکیل‌شده که کناره‌های آن ضخامت بیشتری دارند. فرآیند تولید دال بتنی به این صورت است که قالب‌ها آماده‌شده، شبکه‌های تیرچه آهنی و حفاظ بین آنها قرار گرفته، بتن داخل آن ریخته‌شده و مستحکم می‌شود.
  • صفحات هموار: یک مدل دیگر از دال بتنی است که هم به‌صورت یک‌طرفه و هم دو طرفه ساخته می‌شود، ضخامت چندانی نداشته و با یک چارچوب ساده و بتن‌ریزی معمولی آماده می گردد. این مدل دال بتنی، چارچوب بسیار کم هزینه ای داشته و به‌سرعت راه‌اندازی می‌شود.
  • دال دوطرفه روی تیر سقف: این نوع سقف، ساختاری شبیه ساختار دال یک‌طرفه داشته با این تفاوت که به چارچوب بیشتری احتیاج دارد، چرا که از هر چهار طرف متصل و حمایت می شود، اما به‌مراتب از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به دال یک طرفه برخوردار بوده، دچار انحنا و خمیدگی نشده و با استفاده از چارچوب بیشتری قالب‌گیری و آماده می‌شود.

نمونه ای از دال مشبک کار شده در سقف

دال مشبک
دال مشبک
  • دال بتنی بادوام: در ساخت این مدل دال بتنی از آجر مقاوم استفاده می‌شود، وزن و تحمل وزن بالایی داشته و از ضخامت بیشتری نیز در مقایسه با دیگر دال بتنی ها برخوردار است. فرآیند ساخت این نوع دال شامل نصب چهارچوب، قرار گرفتن آجرها، قرار دادن استحکام در بین آجرها، قرار دادن شبکه آهنی و مفتول سیمی و در نهایت بتن‌ریزی می باشد. از این نوع دال بتنی در مناطق گرمسیر که نیاز به دوام بیشتر سازه‌ها وجود دارد از جمله دبی یا چین به بسیار استفاده می‌شود.
  • دال بتنی حباب دار: در تهیه این مدل از دال، ابتدا حباب‌های پلاستیکی قرار گرفته‌شده، استحکام بین حباب‌ها و قالب‌های پلاستیک قرار گرفته و سپس بتن روی آن‌ها ریخته می‌شود در این حالت به خاطر آنکه از بتون کمتری استفاده می شود، هم به محیط زیست ضرر کمتری وارد می شود و هم وزن آن بسیار پایین می‌باشد.
  • و …
    تعداد دسته بندی های دال بتنی بسیار متنوع و زیاد هستند و در این محتوا تنها به بخشی از آن ها اشاره شد.

بیشتر بخوانید:

داکت بتنی

برای اطلاعات بیشتر درمورد محصولات شرکت بتن سازه تهران با شماره 09120912996 تماس بگیرید.

سنگدال در تهران

سنگدال در تهران، سنگدال در تهران – آفتاب، سنگدال در تهران – بومهن، سنگدال در تهران – پردیس، سنگدال در تهران – کن، سنگدال در اسلام شهر، سنگدال در اسلام شهر – چهاردانگه، سنگدال در پاکدشت، سنگدال در پاکدشت – شریف آباد، سنگدال در دماوند، سنگدال در دماوند – رودهن، سنگدال در رباط کریم، سنگدال در رباط کریم – بوستان، سنگدال در رباط کریم – پرند، سنگدال در رباط کریم – صالح آباد، سنگدال در رباط کریم – گلستان، سنگدال در رباط کریم – نصیرآباد، سنگدال در ری، سنگدال در ری – حسن آباد، سنگدال در ری – خاوران، سنگدال در ری – کهریزک، سنگدال در شهریار، سنگدال در شهریار – اندیشه، سنگدال در فيروزکوه، سنگدال در فيروزکوه – ارجمند، سنگدال در قدس، سنگدال در لواسان، سنگدال در لواسان – فشم، سنگدال در ملارد، سنگدال در ملارد – صفا دشت، سنگدال در ورامین، سنگدال در ورامین – پیشوا، سنگدال در ورامین – جوادآباد، سنگدال در ورامین – قرچک.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


× نُه = 18